خبر فوری

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 1002832

آقای رئیس جمهور، به دوربین نگاه کنید

سیدمحمدرضا احمدی؛ دکترای اقتصاد

حالا که مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار شد و رسماً فعالیت اجرائی آغاز می شود، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛ رئیس جمهور محترم در اولین گام بعد از مراسم تنفیذ اقدام به تعیین معاون اول نمود که اقدام و انتخابی بسیار خردمندانه بود.

حالا که مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب برگزار شد و رسماً فعالیت اجرائی آغاز می شود، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛ رئیس جمهور محترم در اولین گام بعد از مراسم تنفیذ اقدام به تعیین معاون اول نمود که اقدام و انتخابی بسیار خردمندانه بود، به نظر می رسد وظایف حوزه کارگروه های مشورتی نیز پایان یافته و گزینه های پیشنهادی ارائه شده است.

اکنون چند قدم کلیدی و مهم در اولویت قرار دارد؛ در روزهای اخیر، آماری از اوضاع اقتصادی دولت توسط مسئولین ذی ربط ارائه شد؛ اینک وظیفه بسیار خطیر اینست که قبل از شروع به فعالیت دولت جدید، گزارشی از وضع موجود اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری و .... توسط رئیس جمهور ارائه شود.

همه خانواده مردم ایران باید بدانند امروز که تغییری اساسی در شیوه و اداره اجرائی کشور ایجاد شده است و انتظار تغییر در تمامی ابعاد وجود دارد، دولت جدید گام بر چه زمین فعالیتی می گذارد، آیا واقعاً میزان موجودی خزانه 5/10 هزار میلیارد تومان یه به روایتی( با احتساب 8 هزار میلیارد تومان طلب از سازمان هدفمندی یارانه ها) 5/18 هزار میلیارد تومان است یا به روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه، خزانه با 30 هزار میلیارد تومان تحویل دولت می شود، نکته حائز اهمیت این است که در ابتدای شروع به کار دولت به نظر نمی رسد این اعداد معنی اسب زین شده را به ذهن متبادر نمایند، در مورد برخی دیگر از امارهای منتشر شده از وضعیت فعلی اقتصادی کشور نیز همین شرایط حاکم است.

در روزهای اخیر درباره آمارهای روزهای آغازین تحویل دولت به دولت سیزدهم در سال 1400، اعداد مقایسه ای متعددی منتشر شده که چندان نیاز به صحت سنجی نمی باشد (اینکه در سال 1400، نرخ ارز، نرخ اجاره مسکن، نرخ مایحتاج روزانه مردم، نرخ حمل و نقل جاده ای و هوایی و نرخ تورم به چه میزان بوده و حالا که زمان تحویل تحویل به دولت جدید است، به چه میزان است) وآنچه واضح است بیان کردنش چندان دردی دوا نمی کند جز اینکه احتمالاً راویان را متهم به سیاه نمایی نماید

اما آقای رئیس جمهور به شدت به شما توصیه می کنم در یک برنامه زنده تلویزیونی رو در روی مردم ایران، به دوربین نگاه کنید و بگویید؛ اولاً دولت را با چه میزان متغیرهای اقتصادی تحویل می گیرید، ثانیاً در چه شرایطی از فیلترینگ و سرعت اینترنت دولت را تحویل می گیرید، ثالثاً در چه شرایطی سیاست خارجی و تعاملات منطقه ای و جهانی را تحویل می گیرید، رابعاً در چه شرایطی فضای فرهنگی و رسانه ای را تحویل می گیرید.

آقای رئیس جمهور، همانگونه که به سرعت ارکان دولت را ترمیم می نمایید، بخشی را در نهاد ریاست جمهوری به پایش روزانه وعده های دوران انتخابات اختصاص دهید. حافظه بیدار و فعال رسانه ای، پایش دولت شما را آغاز نموده است، قطعاً این به معنای درخواست های بی منطق و عاجل از شما و دولت تان نیست، لیک به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد، به خوبی درک می کنم که هر تغییر در سیاستهای مختلف لاجرم برای نمایان شدن اثرات آن، نیازمند زمان خواهد بود.

آقای رئیس جمهور؛ به دوربین نگاه کنید و بار دیگر در ساحت مردم شریف ایران بر پیمان هایی که در دوران انتخابات بسته اید تاکید کنید و بدانید چه آنهایی که به شما رأی داده اند و چه آنهایی که به رقبای شما رأی داده اند و چه آنهایی که جزء جامعه 50 درصدی هستند، امروز از شما و دولت تان توقع ایجاد شرایطی بهتر از گذشته را دارند و میثاق شان با شما، برای ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.